תחילה, נבהיר דבר חשוב: פרסום ממומן וקבוצות הם לא דבר שהולך יד ביד, לפחות נכון לשלב זה. לא קיים פרסום ממומן בקבוצות, או פרסום ממומן עבור קבוצות. הסיבה שפייסבוק משאירה ולפי השערתי גם תשאיר את הקבוצות מחוץ למשחק של הפרסום הממומן, היא שקבוצות הן עניין קהילתי ואותנטי שגם עובד לפייסבוק ועוזר לה במשימה להשאיר את הגולשים בפלטפורמה הוותיקה. לכן היא משתדלת לא "לגעת" ולא להרוס את תחושת הקהילתיות בקבוצות, שמא פרסומות עלולות להשפיע עליה כמובן.
הרבה יותר קל מבחינת האלגוריתם, להגיע היום למעורבות גבוהה בקבוצות יותר מאשר בדפים עסקיים. זה כלי שיכול להיות בהחלט משפיע ואפקטיבי.
קודם כל, קבוצת פייסבוק צריכה להיות קשורה לנושא של העסק, אך לא מייצגת את העסק באופן רשמי. לדוגמה, אם אני מעוניין לקדם את העסק שלי (פרסום בדיגיטל) בעזרת קבוצה בפייסבוק, אני לא אפתח קבוצה בשם "רז שרון – משווק דיגיטלי", אלא אפתח קבוצה שמדברת על שיווק דיגיטלי באופן כללי. מטרת הקבוצה תהיה להעלות תהיות, כתבות, עדכונים, שאלות, עזרה לאנשים בנושאי הדיגיטל השונים וכו'.
מדוע כדאי שתהיה קבוצה כזו?
הסיבה הראשונה היא Data (מידע). בקבוצת הפייסבוק אנו נוכל לקבץ כמות גדולה של אנשים שמתעניינים בתחום, ולאסוף המון מידע על מה מעניין אותם ומהם השירותים שיותר "דחופים" עבורי בתור עסק להציע. המידע הזה בהחלט שווה הרבה מאוד פוטנציאל עסקי. כמות הדברים הנוספים שאני אוכל לעשות עם קבוצה בפייסבוק היא באמת ענקית וחסרת גבולות, בהתחשב בעובדה שבקבוצת פייסבוק אנשים מאוד מרגישים מקושרים לקבוצה ופחות "מפחדים" לקבל הצעות עסקיות שם. בנוסף, אנשים שהגיעו לקבוצה ומעורבים בה הם הרבה יותר חמים מבחינת רכישה. כלומר, הם מתעניינים בנושא שהעסק שלך מציע שירות שקשור אליו.
קיים גם עניין חשוב ביותר של מעורבות. אם נסתכל על דף עסקי, לרוב יהיה לו קשה להגיע לכמות לייקים/עוקבים לדף שלו (לרוב יעצור בכמה אלפים בודדים) והדף ככל הנראה לא "יתפוצץ" ברשת, לפחות לא בזמן קצר. בנוסף, גם בתוך העוקבים של הדף העסקי, כמות האנשים שבסוף ייחשפו לפוסטים בדף היא קטנה מאוד (מדברים על סדר גודל של 20% מהעוקבים שבכלל רואים את הפוסטים ב-Feed שלהם, וזה ככל הנראה הולך וקטן). לעומת זאת, בקבוצות בפייסבוק יש רמת חשיפה הרבה יותר גבוהה. כלומר, להבדיל מדף עסקי, בקבוצות יהיה אחוז גבוה מאוד יחסית של אנשים שנחשפים לפוסטים, מתוך האנשים שחברים בקבוצה. ה"מגפון" שלנו בתוך קבוצה יהיה גדול יותר משמעותית.
בקבוצה מצליחה על נושא העסק, אנו כן נשלב תוכן מכירתי ו/או קישור לדף העסקי שלנו ולרכישה מהעסק שאנו מקדמים, אך בדומה לדף העסקי אנו נשמור על רמה נמוכה מאוד של תוכן מכירתי ונשים את הדגש על תוכן שנותן ערך ועזרה חינמיים לחברי הקבוצה, שימשיך להגדיל את המעורבות, ההשתתפות וההתווספות של החברים בקבוצה. כך יוצרים קהילה שצומחת עם הזמן. התוכן המכירתי יהיה כ-20% מהתוכן היזום שנעלה לקבוצה (התוכן שלא הועלה ע"י חברי הקבוצה, אלא ע"י העסק).
יתרון נוסף של קבוצה, היא שבשלב מסוים שבו היא כבר מצליחה והופכת לגדולה, הקהילה כבר סוג של מחזיקה את עצמה. הגולשים ממשיכים לחזור ולשאול שאלות, להציע הצעות ולכתוב פוסטים – כיוון שכמות החברים בקבוצה גדולה ולכן הם מצפים להיענות גבוהה אצלנו בקהילה. מדובר ביתרון שלא קיים בדף העסקי, מפני שבדף העסקי כל התפעול הוא עלינו – מנהלי הדף.
חשוב מאוד: כותרת הקבוצה צריכה להכיל את מילות המפתח שסביר שהגולש יחפש בפייסבוק כדי להגיע למידע הרלוונטי. כלומר, אם אני מקדם עסק לאילוף, ככל הנראה אכתוב בכותרת הקבוצה "אילוף וחינוך כלבים". בצורה הזו מי שמתעניין בנושא או רוצה לבקש עזרה ולהצטרף לקהילה, יוכל למצוא את הקבוצה שלנו דרך החיפוש הזה. מומלץ לשלם את המילה "קהילה" בכותרת (לא חובה), היא מילה שיש לה הרבה מאוד ערך. בתיאור, אנו נתאר את הקבוצה כקהילה שמתמקדמת בשיתוף ועזרה הדדית, ולא נציין שהמטרה שלה היא מכירתית, אף על פי שאנו כן נשתמש בה בצורה עקיפה לצרכי פרסום.
בחירת פרטיות
בהקמת קבוצה בפייסבוק, יוצגו 2 הבחירות: קבוצה ציבורית וקבוצה פרטית. בקבוצה ציבורית – כל אחד ברשת יכול לגשת ולצפות בפוסטים, וכל אדם מסוגל להיכנס לקבוצה ללא סינון מיוחד. בבחירה של קבוצה פרטית – רוב הקבוצות היום הן פרטיות, ואילו אני גם ממליץ שהקבוצה שאתם תקימו תהיה גם היא פרטית. זאת בעיקר מהיסבה שברגע שהתוכן הוא חשוף לכולם, תהיה פחות סיבה להצטרף לקבוצה. במידה וקיים בקבוצה תוכן אקסלוסיבי (בלעדי), כלומר – הגולש חייב להיות חבר בה כדי להיחשף לתוכן ולא מסוגל לגשת אליו בדרך אחרת, אזי זה מה שיצור עבורו את האינטרס להיכנס לאותה קבוצה. סיבה שנייה היא שבקבוצה ציבורית לא קיימת בקרה על הנכנסים לקבוצה, בעוד שכיום נהוג לאשר תנאי שימוש של קבוצה, על מנת למנוע מקרים לא נעימים של העלאת תכנים לא הולמים או ספאם, שכמובן יורידו מאוד את איכות הקבוצה.
הסתרת הקבוצה
בהגדרת הסתרת הקבוצה יהיו 2 אופציות: גלויה ומוסתרת. בגלויה, כל אחד שיכתוב את מילות המפתח בקבוצה או יחפש את נושא הקבוצה בחיפוש של פייסבוק יוכל למצוא ולהגיע לקבוצה. במוסתרת, לא תהיה שום אופציה לאף גולש להגיע לקבוצה, אלא אם כן הוא הוזמן אליה באופן יזום ע"י לינק או הזמנה מתוך פייסבוק ממשתמש שנמצא בקבוצה. כמובן שהאופציה המומלצת היא לבחור בגלויה.
סוגי קבוצות
קיימים כמה סוגים שונים של קבוצות, החל מקבוצה כללית לקבוצת קנייה ומכירה ועד משרות. לכל סוג קבוצה יהיו אופציות שונות במעט בניהול והמציאה. כמובן שנתאים את סוג הקבוצה לסוג התוכן שאנו מתכננים לתחזק בקבוצה שלנו. מבט על סוגי הקבוצות בתוך פייסבוק:
ניהול חברויות
הגדרה זו מיועדת להחלטה – מי יכול להצטרף לקבוצה. אנו נוכל להגדיר שרק פרופילים אישיים יוכלו להצטרף, או לאפשר גם לדפים עסקיים להיות חלק מן הקהילה. ההמלצה שלי היא להגדיר שדפים עסקיים הם אינם מורשים להצטרף. מבט על ניהול חברויות:
מי יכול לאשר בקשות חברות – כאן אנו נבחור האם חברי הקבוצה יכולים לאשר את חבריהם, או שמא רק מנהלים ומגשרים שמונו על ידינו יוכלו להעניש את האישור. מומלץ בתור התחלה לאפשר רק למנהלי הדף לאשר הצטרפות, ובשלב מאוחר יותר שבו הבקשות מרובות מאוד נפתח את האופציה לחברי הקבוצה.
ניהול הדיון
מי יכול לפרסם – מומלץ להגדיר שנדרש אישור פוסטים של חברי הקבוצה על ידי מנהל או מגשר. כלומר, בתור התחלה נעשה מעין צנזורה על פוסטים כדי לא לתת אפשרות להרוס את המיתוג ההתחלתי של הקבוצה. בהמשך נוכל להוריד את ההגדרה.
דפים מקושרים
בעיניי זו אחת ההגדרות החשובות. באפשרותינו לקשר את הקבוצה לדף העסקי, ויש לכך כמה משמעויות:
- – הדף העסקי יופיע מתחת לכותרת הקבוצה
- – הקבוצה תופיע בלשונית "קבוצות" בדף העסקי
- – הדף העסקי יוכל להגיב, להעלות פוסטים ולהיות חלק מהקבוצה.
על מנת להגדיר את הדבר, פשוט לוחצים על דפים מקושרים > בוחרים את הדף הרלוונטי בניהולנו > "קשר".
כמובן שבאפשרותינו לבחור בתור מי אנחנו מגיבים בכל פרסום פוסט או תגובה שלנו. כלומר, האם אנחנו כותבים בשם הפרופיל האישי שלנו או בשם הדף העסקי. כאשר נחבר את הדף העסקי הוא אוטומטית יוגדר כמנהל הקבוצה.
כמה דברים שצריך לשים אליהם לב: לשוניות שקיימות בקבוצה. יש לנו את "דיון" – בעצם הפוסטים והשרשורים של הקבוצה, "נושאים" – נושאים שדיברו עליהם בקבוצה, "חברים" – שם יהיה ניתן להיחשף לרשימת החברים בקבוצה ולמנות אנשים לתפקיד מנהלים או מגשרים.
מנהלים – יכולים לשלוט על הקבוצה באופן מוחלט ואף להסיר את יוצר הדף מהרשאות הניהול.
מגשרים – בעלי אופציות עריכה מוגבלות בעיקר לניהול פוסטים, עריכתם ומחיקתם. אינם מסוגלים למחוק הרשאת מנהל של משתמש אחר.
באפשרותנו גם להגביל פעילות – כלומר להגביל את התדירות שבה חבר הקבוצה יכול לפרסם או להגיב במקרה של הודעות מזיקות או לא הולמות בקבוצה, יהיה ניתן גם להשתיק לגמרי את חבר הקבוצה מבלי להסירו וכמובן גם להסיר לגמרי או לחסום את הפרופיל מן הקבוצה. מבט אל ניהול חברים:
כללי הקבוצה
כאשר לא קיימים כללים בקבוצה, משתמשים יהפכו את הקבוצה מאוד מהר ל"לוח זבל". הרבה פוסטים שאינם מעניינים ואינם קשורים לערך שהקבוצה מנסה להעביר.
אחד היתרונות של כללי קבוצת פייסבוק, הוא שאנו לא נצטרך ליצור כללים ולהמציא אותם מ-0, אלא קיימים כללי קבוצות קיימים ומובנים כבר בתוך פייסבוק שנוכל להשתמש בכללים שנרצה ולשנות בהם את מה שיצריך התאמה מיוחדת לקהילה שלנו. כל מנת להוסיף כללים לקבוצה אנו ניגש ל"כללי הקבוצה" וניצור / נוסיף את הכללים החשובים לנו. למשל, אחד הכללים הנפוצים והמומלצים הוא "קידום מכירות או שימוש בספאם אסורים". מדובר בכלל מאוד בסיסי שכמעט תמיד קהילות לא מעוניינות לקבל.
שימו לב: ניתן להוסיף עד 10 כללים לקבוצה.
שאלות לגבי חברות
ניתן להוסיף שאלות סינון כתנאי לכניסה לקבוצה. בעזרת השאלות אנו נוודא בסבירות יותר גבוהה שמדובר באנשים רלוונטים שנכנסים לקבוצה שלנו. באפשרותינו להוסיף שאלות מ-3 סוגים: תיבות סימון, שאלה אמריקאית ותשובה כתובה. מקובל גם לנסות ולאסוף לידים רלוונטיים לעסק בשאלות הסינון הללו, אך כמובן שמומלץ בצורה עדינה. למשל: האם אתה מעוניין לקבל תכנים או לשמוע הצעה בנושא X? במצב שבו המשתמש ענה שהוא כן מעוניין, אזי הוא הסכים שניצור עמו קשר בנושא.
שימו לב: ניתן להוסיף עד 3 שאלות סינון לקבוצה.