SWOT – רשי תיבות של: Strength, Weakness, Opportunities, Threats
מדובר במודל שלומדים אותו בתארים למנהל עסקים, שיווק, תקשורת ותחומים נוספים, ואני אישית משתמש בו לדברים נוספים בחיים שלי ולא רק בשיווק דיגיטלי.
לאחר שאספנו כמה מידע שרק אפשר על העסק שאנו מקדמים ברשתות החברתיות, על הקהלים והמתחרים השונים – אנחנו רוצים להתחיל ולהכניס את המידע לתוך פורמט שנוכל בצורה מסודרת לראות את הדברים. מה שנקרא לא 'לאבד את הידיים והרגליים'. לאחר המחקר שלנו, כי אנחנו נהיה מלאים בקבצי Excel ומידע רב ולא נדע להתמקד ולדעת איך להוציא מהם את הנקודות החשובות ביותר ולהתחיל לעבוד על הפרסום שלנו. אנחנו נעשה זאת ע"י מחקר SWOT.
Strength – חוזקה
אני רוצה לדעת בראש ובראשונה איפה אני חזק. זאת אומרת שאם אני יודע שלעסק שלי יש וותק מרשים, מוצר מיוחד, מותג שבניתי במשך שנים…אלו דברים שאני לגמרי יכול לציין כחוזקות.
Weakness – חולשות
זה הסעיף שרוב בעלי העסקים הכי מתקשים איתו, בעיקר כי הוא דורש הרבה כנות. חשוב מאוד שאנחנו נדע איפה אנחנו חלשים כדי שנדע איפה להשתפר – לצורך הדוגמה שנדע לטפל בביקורות לא טובות ברשת, באתר אינטרנט עם זמן טעינה ארוך מדי וכו' , וגם כדי לדעת לאיזה כיוונים לא ללכת – לדוגמה אם מדובר בעסק עם מחירים יקרים יחסית לשוק אנחנו לא נשים דגש בפרסום על המחיר אלא על האיכות, ואם העסק מציע מוצרים פחות נחשבים במחיר זול, ניתן דגש על המחיר. כל הזמן נבליט את הצד החזק.
Opportunities – הזדמנויות
זה הסעיף שעליו נשים את הדגש המרכזי ביותר. כאן נתחום את ההזדמנויות שגילינו במחקר. לדוגמה: קהל רלוונטי שלא פונים אליו מספיק – אנשים שמדברים בשפה מסוימת, גילאים מסוימים. חוסר אופציה לרכישה אונליין אצל המתחרים – כאן נוכל לבוא ולהרים את הכפפה, להלביש בדיוק את הפתרונות שאין, ויכולים להוות הזדמנות לפור משמעותי.
Threats – איומים
מה מאיים על העסק? מדובר במרכיבים חיצוניים שמהווים איום. זה יכול להיות משבר כלכלי, רגולציות למניהן, מוצר שישנה בעייתיות לגביו מבחינה חוקית, מתחרים מאוד חזקים שנכנסים לשוק עם תקציבי ענק וכדומה. דוגמה טובה לאיומים היא הקורונה שהגיעה בשנת 2020. אני רוצה לדעת מה האיומים שלי כדי להתכונן אליהם כמה שאפשר מראש. יכולה להיות סיטואציה מסוימת בעתיד שהקורונה תחזור שוב או שתגיע מגיפה חדשה, אני אוכל להתכונן לתרחיש כזה דרך פלטפורמה נוחה שתאפשר לעסק לעבוד: מערך משלוחים, ממשק הזמנות און-ליין וכו'.
לאחר שקיבצנו את כל המידע הדרוש לנו למסמך SWOT מסודר וממוקד נוכל לגשת לשלב התכלס – מה עושים עם העסק שאנחנו מקדמים החל ממחר בבוקר. השלב הזה נקרא בסיס האסטרטגיה, בו נגדיר את המטרות והיעדים שלנו.